Framförhållning denna veckan:
Måndag: K-dag Barnen lediga från skolan. Fritids stängt.
Tisdag:
Onsdag: Vi övar bussutrymning med räddningstjänsten.
Torsdag:
v.39
Måndag: Utegympa. Föräldramöte kl.18.30. VÄLKOMNA!
Tisdag: Skolfotografering
Onsdag:
Torsdag:
Tillbakablickar:
Nytt ösregn på måndagen gjorde att gympan fick bli inomhus denna gången också. Vi gjorde ett rörelseprogram " Röris" och lekte några lekar.
Granen hittade nu sin andra bokstav och den fick han av ett rönnbärsträd i skogen och var ju då förstås ljudet R r.
Vi målade bokstaven att hänga i Granen och gjorde R-mandalas (målarbilder)
Teckenordet denna gång var RÖD, och det mystiska ordet RABIAT.
På tisdagen var det dags för mattelek och uppdrag igen.
I matteboken handlade det om likheter och olikheter, vi kollade på "Brasse-lådor" vad är lika och vad ska bort ? Sen blev det finn fel i boken.
Något vi använder oss av på matten är våra "matteglasögon". Det finns tre olika sätt att se genom glasögonen:
1.- sist såg jag........ (vad lärde jag mig förra gången)
2. - jag ser nu......... ( vad jag redan vet)
3. - jag har lärt mig...........
I uppdragsmapparna låg det lite olika uppdrag denna gången men alla handlade om samma sak nämligen att träna sig på rim.
Trulle hjälper ju oss med att förstå vad rim är, vi tittade på Trulles sång och hittade rimorden, skrev ut och jämförde, vad är lika och varför blir det rim?
I onsdags så var det dags att fortsätta med vår "läsfixare" spågumman Julia. Hon hade skrivit ett brev till oss och undrade hur det gick med hennes hus, om hon snart kunde flytta in, så barnen fortsatte med liv och lust att göra möbler och annat till hennes hus. Det blev bl.a. matskål, matta, tavlor, kylskåp , tv, kamera, toa, kläder säng och bord.
Det är inte bara Julia som skriver brev till oss. Vi får hela tiden svar från Trulle på brev och teckningar som barnen gör. Spännande att se vad han skriver och han vill ofta veta saker så vi får skriva tillbaka.
Vi har också startat upp vårt tema för hösten : Här bor jag !
Det börjar utifrån barnens egna hus, rita sitt hus, göra ett vikhus med inredning, träna på sin adress, vart ligger huset?. Kanske skriva brev till sin adress och till kompisens. Göra en karta över närområdet och sätta ut våra hus, var bor vi? ....... Vi får väl se vart vi landar såsmåningom.
I alla fall började vi med att rita huset och göra ett vikhus.
Så har vi tränat oss på att lyssna efter ljud - detta är början på vår språkträning, förberedande läsning. Man måste kunna lyssna efter olika ljud i ord när man ska läsa.
Vi lekte en lek där det gällde att lyssna på saker som föll till marken och gissa vad det var:
Vi har sett några filmer ur serien " Vara vänner" också, där man kan göra om slutet på filmen så att det blir bättre. Diskussioner om hur man är mot varandra blir det då.
Några böcker har vi också hunnit läsa, bl.a Det förtrollade skeppet. Då fick vi hjälp av spågumman Julia att förutspå vad boken handlade om och vad som skulle hända.
Men framförallt har vi haft FRI LEK:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar