Det märks nu att hösten är här. Löven på träden skiftar i fina färger och det är kallt och ruskigt ute. Tänk på att skicka med era barn varma kläder så de inte fryser och blir blöta när vi är ute. I måndags var det dags för granen att hitta ännu en bokstav. Granen träffade på ett träd som darrade och prasslade. Fråga era barn vilket träd och bokstav som granen hittade.
På idrotten lekte vi statyerna, gammel gäddan och en rockringslek. Det märks att eleverna gillar idrotten. Under tisdagen fick eleverna olika matteuppdrag i sina uppdragsmappar. de jobbade på jättebra och var jätteduktiga. De tillverkade också fina rävar av ett lönnlöv. Kom gärna in och titta på dessa sötnosar. På onsdagar har vi möjligheten att dela eleverna i tre grupper eftersom vår klassmormor Britt-Marie är hos oss. I den ena gruppen fick eleverna jobba med meningar, i den andra jobbade de med spågumman Julia och Fröken Detektiv och i den sista gruppen var det frilek. även denna dag jobbade eleverna på jättebra. ge dem mycket beröm!
Under torsdagen jobbade vi med diagram på matten. Eleverna fick fylla i ett diagram utifrån en bricka. På brickan fanns det olika saker samt olika antal av sakerna. Vi diskuterade och pratade om många olika begrepp. Vilka saker fanns det flest av? Vilka fanns det minst av? var det några saker det fanns lika mycket av?
Under veckan har vi också fått några nya ord att lära oss. teckenordet denna veckan var apelsin. Det engelska ordet var orange och det mystiska ordet var amok. fråga gärna era barn om dessa tre ord så även ni får lära er dessa. Vi har också börjat med ett hemligt ord. varje dag får vi ett ljud och en bokstav i ordet genom en bild. Det bilden börjar på är dagens bokstav. fråga om ditt barn vet vad det hemliga ordet var denna veckan. Det började på mä och har fyra ljud/bokstäver. Under veckan har vi också fått information från elevrådsmötet och friendsmötet.
Så har vi också startat upp arbete med ASL = att skriva sig till läsning med hjälp av datorn. Barnen har fått skriva tillsammans två och två. Det börjar med att man skriver s.k. "spökskrift", långa bokstavsräckor och fyller ett helt papper. Sen bearbetar de var sin text, letar efter sin bokstav som gömt sig i texten, hur många T t.ex. Så småningom blir det sagor på spökskrift, ordlistor, kända namn och ord som de skriver.
Vecka 42
Måndag: idrott, År 1 är med oss nästan hela dagen
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
vecka 43
Måndag: Idrott
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Framförhållning: Vecka 44 är det lov från skolan, fritids öppet.
Trevlig helg!
Ann-Cathrin, Monica och Britt-Marie
Tillbakablickar:
Nya ljudet och bokstaven som Granen fick .
På idrotten var det full aktivitet som vanligt:
statyer på olika sätt kompisstaty
platt staty
lång staty
och rund staty
leken " Gäddan kommer"
och rockringslek:
Matteuppdragen var av olika slag och vi har också fortsatt med diagram:
Mattememory
Räkna och måla
Fyll i ett diagram, hur många finns det av varje? Vilka är det flest av?
På Trullepasset ( svenskan ) fortsatte
vi med meningarna som barnen sa om varandra. Några kopierade och gjorde en likadan mening
Vi använde de vackra höstlöven som vi plockade på väg hem från skogen förra veckan och som vi pressat. Det blev ett skogsdjur av löven. Väldigt charmiga.
Ett läspass med våra "läsfixare" Spågumman Julia och detektiven har vi också haft.
ASL , att skriva sig till läsning med hjälp av dator har vi startat upp med.
vi skriver "spökskrift" tillsammans två och två.......
som vi sen bearbetar var för sig, letar efter sin bokstav som gömt sig i texten....
efter det provade vi ett program på datorn "Bokstavsregn på Sebran" där man har tangentbordsträning, att hitta bokstäver snabbt på tangentbordet.
Fri lek inne och utelek är ju självklart en del av vår vecka:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar