fredag 22 januari 2016

Att vi haft vintertema hela veckan syns nu på vår vägg i klassrummet:


De fina vintertavlorna vi målat kallar vi "Vintermorgon"  Vi studerade himlen en morgon innan vi gick in och sen målade vi . Vi diskuterade också begreppen "gryning" och "skymning".

 

De "frost"inspirerade snögubbarna pryder också sin plats, eller hur.........



.......annars började veckan som den brukar med idrottspass. Lekar och stafetter samt dansstopp.






 
 
 
 
På den praktiska matten fortsatte vi med begreppet TID.
Vi jobbade vidare med månaderna och började göra en almanacka där både årstider, månader och veckodagar ska finnas med och man kan ha koll på.
 

 
Granen stötte på en av de konstigaste bokstäverna i alfabetet, en som man inte använder så mycket i svenska språket nämligen Ww.
Däremot förekommer den ju väldigt mycket i engelskan och därför fick vi prata och sjunga mer engelska denna veckan.
Vi lärde oss några engelska sånger.
 
 
 
 
På den vanliga matten handlade det om problemlösning av lite olika slag. Det är ju alltid bra att träna på problemlösning.
 
Vi startade med att lösa ett praktiskt problem, vi stod i ring och hade en rockring emellan oss. Nu skulle ringen vandra runt ett varv men vi fick inte släppa taget.
 

 
...... i matten handlade det om labyrinter, som ibland kan vara väldigt kluriga... man får prova många olika vägar innan man hittar ut.
 



 
Svenskauppdragen handlade bl.a. om
första ljudet i ord och lite lästräning.
 


 
 
I vårt vintertema har vi pratat om våra fåglar som inte kan hitta nån mat nu på vintern. Vi lärde oss fyra stannfåglar; Talgoxe, Blåmes, Pilfink och Skata.
Så lagade vi egen fågelmat till dom.
 


 
 
.........  nu återstår det att se om det kommer några av de fyra fåglarna till maten (eller till annan mat ni har hemma) så barnen kan räkna. Detta var ju en "läxa" till nästa torsdag. 

 
 
 Då kommer vi att sammanställa och göra ett cirkeldiagram av detta.
Man fick också måla egna fåglar att sätta i ris vi plockat.


 
 
Man kunde också "pärla" fåglar efter ett mönster.

 
 
 
 
Så fick vi besök av några ettor som skrivit egna böcker och ville läsa för oss. Jätteduktiga!
 

 
 
 
Nu har också sammanställningen av fotona från Trullebesöken startat. Barnen jobbar med Power Point på datorn, infogar bilder och skriver till. De är fantastiska och det blir långa berättelser.
 



 
 
 
Eftersom vi nu fått en fin is på vår skolgård så tänkte vi åka på idrotten på måndag. Barnen får ta med sig skridskor och hjälm. Det finns tyvärr inga skridskor att låna här men då åker de i backen i stället.
 
V.5 kommer vi att få en lärarstudent hos oss under två veckor. Emma Steen heter hon och läser till förskollärare.
 
Det kommer också troligtvis att komma fler elever till vår klass och till vår skola, eftersom Tidaholm tagit emot många nyanlända och alla får ju inte plats i skolorna i stan.
 
 
Framförhållning:
 
Måndag:   Vi åker skridskor på idrotten.
Tisdag:     BOKLÅN
Onsdag;
Torsdag:
 
V.5    (Lärarstudent Emma Steen kommer)
 
Måndag:   Idrott.   Ombyte och handduk.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:

 
Ann-Cathrin och Annika
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar