Så var vi då igång igen efter sportlovet och vintern har väl så smått börjat ge med sig. Nu längtar man ju efter våren. En elev kom faktiskt till skolan med en snödroppe en dag i veckan. Härligt.
Annars har det handlat mycket om ljudet D och några speciella ord, Dörr och Detektiv.
Granen träffade några daggmaskar i skogen som han blev fascinerad av, eftersom de nästan kan trolla, de förvandlar ju gamla döda löv till fin jord.
I burken låg förutom bild på daggmaskar, en dörr och ett förstoringsglas till ett detektiv-uppdrag.
Två detektiver behövdes, de skulle börja på M och ha mer än 6 bokstäver i namnet.
Uppdraget gick ut på att spana på DÖRRAR.
Hur många ytterdörrar finns på skolan? , och hur ser de ut.
Detektiverna sprang ut och spanande, räknade och fotograferade.
Vi som inte blev detektiver tog oss an en spännande uppgift: Hemliga dörrar !
Man fick ett papper med en dörr som gick att öppna, så gällde det att rita något bakom dörren och sen stänga.
Därefter hittade man på ord som ledtrådar till det som fanns bakom.
.....i den här övningen tränar man mycket på ord och begrepp, att beskriva en sak utan att säga vad det är.
vi har ju också fortsatt med "Här bor jag" och vår adress.
Vi ritade och skrev en fin hälsning, stoppade ner i ett kuvert och klistrade igen.......
.......sen la vi alla kuverten på golvet.....
.....sen klistrade man på sin adress på ett kuvert som vi ses postade.......
......så nu blir det spännande att sen vems hälsning som dimper ner i brevlådan hemma!
De som ville jobba med kartonghus börjar också att bli klara.....
I matten har det handlat mycket om att mäta.
Vi började med att göra vår egen meter.
Utifrån den stora meterlinjalen så kollade vi på meter, decimeter och centimeter. Vi tittade på måttband och mindre linjaler också.
Sen gjorde vi en egen meter av pärlor som är 1 cm stora och en lång, böjbar ståltråd.
Här gällde det att räkna till 10 pärlor på varje decimeter. OJ vilket räknande det blev!
...... man kunde också hjälpa till att sortera pärlorna och det är ju matte det också.....
En sida i matteboken handlade också om mätning men då mätte man med "kaplastavar".
t.ex. hur många kaplastavar långt är ett bord, eller hur många kaplastavar lång är du?
På idrotten hade vi lite olika stationer där man tränade, balans, kullerbyttor och ringövningar.
Måndag: Isabella, Mattias och Melker
Tisdag: Vidar, Zeb och Magdalena
Onsdag: Erik, Teodor och Vilhelm
Torsdag: Hala, Melika och Albin
V.9
Måndag: Vi går till skogen. Kläder efter väder.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Idrott. Ombyte och handduk.
v.10
Måndag: K-dag BArnen lediga från skolan.
Tisdag: BOKLÅN
Onsdag:
Tordag: Idrott. Ombyte och gympa.
Ann-Cathrin och Malin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar