Vad härligt att vi
äntligen har fått så mycket snö så man verkligen kan leka och ha roligt i den.
Som ni förstår har uteleken handlat om snö, snö och snö. Det har åkts
stjärtlapp, grävts och byggts i snön samt snöbollskrig så klart. Vi har också
passat på att jobba med årstiden vinter. Vi har sjungit sånger och pratat om
vad som händer under årstiden. Vi har tillverkat fina snögubbar som hänger i
våra fönster. Även fina snöstjärnor sitter också där.
På idrotten i
måndags handlade det om bollsporten innebandy. Vi gjorde olika övningar samt
spelade många små matcher. Det var väldigt många som tyckte att det var kul att spela. Många sa att de ville börja spela innebandy. Detta tyckte vi kändes roligt att höra. Vi
har några killar i klassen som spelar innebandy bl.a. Filip så är man
intresserad kan man kanske höra med Filips föräldrar för att få mer information
om vem man kan kontakta om man vill börja.
övningar med boll och klubba......
Veckans bokstav denna vecka var Pp. I vår saklåda hittade vi bl.a. En pilfink och Pontus. Vi kommer framöver att börja prata om och lära oss om några vinterfåglar så det passade att det fanns en pilfink i saklådan.
På matten har vi repeterat de geometriska figurerna samt jobbat med siffran 6 och 7. Vi har övat 6-kamraterna (0-6,1-5,2-4,3-3)och 7-kamraterna(0-7, 1-6, 2-5, 3-4, )på olika sätt. Fråga era barn om de kan förklara att tärningen är magisk. Öva gärna hemma på kamraterna. Träna också gärna hemma på tallinjen 0-10. Räkna framåt, räkna bakåt eller börja på en siffra mitt i och räkna framåt eller bakåt. Ställ frågor till barnen som t.ex. Vad heter siffran 5:s grannar? Vilken siffra tänker jag på om du får dessa ledtrådar – mina grannar är 3 och 5 – dubbelt av mig är 8- hälften av mig är 2. Det är jättebra om man kan öva matte i vardagen t.ex. Vid dukning, handling samt spel.
övningar med boll och klubba......
Lag 1
Lag 2
Match.......
Veckans bokstav denna vecka var Pp. I vår saklåda hittade vi bl.a. En pilfink och Pontus. Vi kommer framöver att börja prata om och lära oss om några vinterfåglar så det passade att det fanns en pilfink i saklådan.
På matten har vi repeterat de geometriska figurerna samt jobbat med siffran 6 och 7. Vi har övat 6-kamraterna (0-6,1-5,2-4,3-3)och 7-kamraterna(0-7, 1-6, 2-5, 3-4, )på olika sätt. Fråga era barn om de kan förklara att tärningen är magisk. Öva gärna hemma på kamraterna. Träna också gärna hemma på tallinjen 0-10. Räkna framåt, räkna bakåt eller börja på en siffra mitt i och räkna framåt eller bakåt. Ställ frågor till barnen som t.ex. Vad heter siffran 5:s grannar? Vilken siffra tänker jag på om du får dessa ledtrådar – mina grannar är 3 och 5 – dubbelt av mig är 8- hälften av mig är 2. Det är jättebra om man kan öva matte i vardagen t.ex. Vid dukning, handling samt spel.
Tillsammans med Trulle
har eleverna jobbat vidare med stavelser. De har fått klappa stavelserna i
olika ord och sett och hört hur många stavelser ordet innehåller.
I torsdags var det dags för skridskor. Eleverna åkte för fullt och hade ett leende på läpparna hela tiden. Fikat som de hade med sig smakade också bra. Det är verkligen roligt att se att de har blivit så duktiga. Eleverna har också uttryckt att de verkligen har längtat efter att åka skridskor. På torsdag nästa vecka kör vi igen.
Nytt för veckan är att vi har börjat att tillsammans med eleverna att skriv/rita. Detta innebär att vi har ett papper på väggen där vi skriver vad vi vuxna ser och hör under dagarna. Det kan t.ex. vara att vi hörde många som sa att de kunde hjälpa varandra idag. Då skriver vi det på pappret och målar en stjärna runt. Vi kan också under dagen se saker som vi behöver ändra på och då skriver vi det på pappret och sedan gör ett kryss över. Detta hoppas vi kan hjälpa oss alla att komma ihåg hur vi skall göra och vara mot varandra. Detta är ett moment vi gör för att öka trivseln i klassen.
Vi måste också nämna att i torsdags hände något jättefint som vi tycker är viktigt att lyfta. Det var några tjejer i klassen som tillverkade hjärtan till alla elever i klassen. De målade alla hjärtan fint och skrev alla barns namn. Sedan delade de ut dessa fina till alla i klassen. När vi frågade varför de gjort dessa fina hjärtan får vi ett underbart svar: För att vi tycker så mycket om alla i vår klass. Många elever blev jätteglada för sina hjärtan och vi fröknar fick en liten glädjetår i ögat eftersom vi tyckte att det var så fint gjort. Tack snälla Linda, Thea B och Melody som gjorde dessa fina hjärtan!!
I torsdags var det dags för skridskor. Eleverna åkte för fullt och hade ett leende på läpparna hela tiden. Fikat som de hade med sig smakade också bra. Det är verkligen roligt att se att de har blivit så duktiga. Eleverna har också uttryckt att de verkligen har längtat efter att åka skridskor. På torsdag nästa vecka kör vi igen.
Nytt för veckan är att vi har börjat att tillsammans med eleverna att skriv/rita. Detta innebär att vi har ett papper på väggen där vi skriver vad vi vuxna ser och hör under dagarna. Det kan t.ex. vara att vi hörde många som sa att de kunde hjälpa varandra idag. Då skriver vi det på pappret och målar en stjärna runt. Vi kan också under dagen se saker som vi behöver ändra på och då skriver vi det på pappret och sedan gör ett kryss över. Detta hoppas vi kan hjälpa oss alla att komma ihåg hur vi skall göra och vara mot varandra. Detta är ett moment vi gör för att öka trivseln i klassen.
Vi måste också nämna att i torsdags hände något jättefint som vi tycker är viktigt att lyfta. Det var några tjejer i klassen som tillverkade hjärtan till alla elever i klassen. De målade alla hjärtan fint och skrev alla barns namn. Sedan delade de ut dessa fina till alla i klassen. När vi frågade varför de gjort dessa fina hjärtan får vi ett underbart svar: För att vi tycker så mycket om alla i vår klass. Många elever blev jätteglada för sina hjärtan och vi fröknar fick en liten glädjetår i ögat eftersom vi tyckte att det var så fint gjort. Tack snälla Linda, Thea B och Melody som gjorde dessa fina hjärtan!!
Vi har också börjat att skriva till våra Trulle-hemma-foton. Barnen gör var sin egen Power-Point på datorn, skriver berättar, och infogar foton. Dessa ska vi sen visa för varandra och även dra ut på papper.
Som vi sagt innan så har det blivit mycket lek
ute i snön men vi har också hunnit med mycket lek inne. Det är härligt med
lek!!
Veckans bygge !
Vecka 5
Måndag: Idrott, glöm ej inneskor
Tisdag: Biblioteket, ta med lånade böcker tillbaka till skolan
Onsdag:
Torsdag: Skridskor, ta med egna skridskor och hjälm om ni har hemma annars finns det att låna. Vi åker från skolan kl.08.15 och åker hem 10.00. Vi kommer att vara där en liten längre stund denna gång så eleverna får gärna ta med sig en liten fika. Vi är tacksamma om det kommer några föräldrar som vill hjälpa oss att knyta samt givetvis åka också
Vecka 6
Måndag: Idrott, glöm ej inneskor
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Läxan om fåglarna lämnas in
Framförhållning: Vecka 7 är det sportlov, eleverna är lediga från skolan men fritids är öppet.
Trevlig Helg!!
Ann-Cathrin, Monica och Britt-Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar